מפרק פיקה ירך - כאב בקידמת הברך

שחרור מתח לטראלי לכאבי מפרק פיקה ירק

מ
פרק פיקה ירך מהווה גורם משמעותי של כאב בקדמת הברךהכאבים במפרק זה נגרמים עקב שחיקה של הסחוס בין הפיקה לירך או עקב פגיעה ברקמות המתחברות לפיקה ועוזרות לייצב אותה במקומה.

הפיקה היא עצם היושבת בתוך גיד השריר הארבע ראשי ואמורה להחליק בתוך מגרעת בקדמת הברךמיקומה המדויק של הפיקה במגרעת תלוי בפעולת השרירים ובמתח ברקמות החיבור העוטפות אותהחולשה בשריר הארבע ראשי או מתח מוגבר ברקמת החיבור הצידית של הפיקה יכולים לגרום להסתת הפיקה ממיקומה במגרעת ולגרום לשחיקת הסחוס המפרקי עקב חיכוך.

לרובאנשים הסובלים מבעיה במפרק זה מתלוננים על כאבים בכריעהעליה וירידה במדרגות ובזמן פעילות גופניתצילומי רנטגן, CT אוMRI לא תמיד יראו ממצאים המצביעים על נזק מסויםכך שההבחנה היא בעיקרה קלינית.

במקרים מסוימיםהכאבים נגרמים עקב מתח מוגבר ברקמת החיבור הצידית (Lateral retinaculum) של הפיקהישנן מספר תאוריות לגבי הכאב מרקמה זוהגרסה הרווחת היא שהמתח המוגבר גורם להסתה צידית של הפיקה ולהגברת החיכוך בין הפיקה לירךדבר אשר גורם לכאב בעת פעילותלאחרונה הועלתה סברה כי מקור הכאב הוא בתהליך איסכימי (חוסר זרימת דם הגורם לחוסר בחמצן לרקמות) ברקמת החיבור הצידית של הפיקה.

ד"ר מוריץבשיתוף פעולה עם ד"ר יפתח בר (מנהל היחידה לרפואת ספורט באסף-הרופאוד"ר גבריאל אגר (מנהל אורתופדיה א'באסף-הרופא), פיתח שיטת טיפול חדשה לכאבי פיקה ירך הנובעים ממתח לטראלי מוגבר של הרקמה הצידיתמטרת השיטה היא לגרום להזרמת דם לרקמה ולהרפותהשיטת הטיפול מערבת שימוש במוביליזציות לפיקהעיסוי רקמות עמוק בסביבת הפיקהשימוש באלקטרותרפיה תת-עורית וחבישות מיוחדות.

השימוש בטכניקת טיפול זו הביא לתוצאות מרשימות והחזיר לפעילות גופנית מספר רב של חולים שהיו מוגבלים עקב כאבים בקדמת הברךכמוכןהצלחת הטיפולים הביאה לביטול ניתוחים מתוכננים לברך בקרב חלק ניכר מהמטופלים.