כאב גב

כ-80% מהאוכלוסייה סובלים או יסבלו מכאבי גב. מרבית מכאבי הגב יחלפו כעבור כחודשיים, אך ב-30% מהסובלים הכאבים הם כרונים ואינם חולפים במשך שנים. לכאבי הגב סיבות רבות, מרביתם הם בעלי רקע מכאני כתוצאה מעומס יתר ומאמץ, יציבה לקויה, וחוסר איזון בפעולת שרירים אשר מובילים לשחיקה וניוון במבנה הגרמי של עמוד השדרה, פגיעות, נזקים או גירויים לחוט השדרה ולעצבים היוצאים ממנו ונזקים לדיסקוס הבין-חולייתי.

כאב הגב יכול להופיע במספר דרכים: כאב חד, כאב עמום, דקירה, שריפה, כאב פתאומי, כאב המתחזק לאורך זמן וכאב המקרין לרגליים עם או בלי נימול והרדמות. יש מספר גורמים היכולים ליצור כאב בגב:

שרירים ורצועות עלולים להינזק כתוצאה מתנועות חדות ועומס יתר הגורמים נקע למפרקים הבין- חולייתיים. כאב מהשרירים והרצועות מאופיין בכאב גב חד בתנועה המשתפר במנוחה ומהתכווצות שרירים חזקה.

ניוון מפרקים על רקע של שחיקה Osteoarthritis)) או דלקת פרקים (Rheumatoid arthritis, Psoriatic arthritis) עלולה לגרום לכאב גב. תהליכים אלו גורמים להרס סחוסי המפרקים בחוליות עמוד השדרה, הרס זה מוביל לשחיקת משטח המפרק ולשינוי במבנה המפרק. בצילום רנטגן או סריקת CT/MRI ניתן לראות זיזיי עצם בולטים מהחוליה ושינוי צורת החוליה. בעיה זו מאופיינת בכאב גב ונוקשות בשינוי תנוחות, במיוחד לאחר מנוחה ממושכת. הכאב והנוקשות משתפרים בדרך כלל עם תזוזה.

בלט דיסק / פריצת דיסק יכול גם כן לגרום לכאב גב. הדיסק בנוי משני חלקים – מעטפת טבעות סיביות הנקראות Annulus fibrosus וחומר צמיגי היושב במרכז הדיסק ונקרא Nucleus pulposusכאשר הדיסק נישחק החומר הצמיגי לוחץ לכיוון אחורה ומתחיל לקרוע את מעטפת הטבעות מבפנים כלפי חוץ, תהליך זה יכול לגרום לכאב גב מקומי. ככול שהחומר הצמיגי ממשיך ללחוץ הוא יגיע לטבעות החיצוניות של הדיסק והן יתחילו לבלוט אחורה, כך נוצר בלט דיסק. כאשר הטבעות החיצוניות נקרעות והחומר הצמיגי יוצא מתוך מעטפת הדיסק נוצרת פריצת דיסק. בלט הדיסק ופריצת הדיסק עלולים לגרות את חוט השדרה או את העצבים היוצאים ממנו. במצב כזה יש כאב גב שיכול להקרין לרגל (סיאטיקה או אישיאס) ולגרום לכאב, הרדמות, נימול וחולשה באותה רגל. כאבים אלו מוחמרים בישיבה ממושכת, פעילות, התעטשות ושיעול.

היצרות תעלת השדרה מתרחשת בדרך כלל בגיל מאוחר כתוצאה מתהליכים ניווניים לגוף החוליות והדיסקים. קוטר תעלת השדרה, שבה יושבים חוט השדרה והעצבים, הולך ומצטמצם וזה עלול לגרום לגירוי חוט השדרה והעצבים לרגליים. בעיה זו גורמת לכאבי גב, נוקשות והקרנות לרגליים (כאב, הרדמות, נימול, חולשה והתכווצות שרירים). התסמינים בדרך כלל משתפרים עם התכופפות קדימה.

ספונדילוליסטזיס (sponylolisthesis) החלקה של חוליה אחת ביחס לחוליה שמתחתיה (לרוב קדימה). תופעה זו נגרמת עקב שינויים ניווניים בחוליות (בעיקר L4-L5) או עקב שבר (spondylolysis) בחלק מסוים מהקשת האחורית של החוליה (בעיקר L5-S1). שבר זה בדרך כלל נוצר בגיל צעיר בקרב ילדים העוסקים בספורט המערב יישור יתר של עמוד השדרה. מצב זה לרוב אינו גורם לכאב, אך לפעמים יש כאב גב בעיקר ביישור ואף הקרנות של כאב או שינויים תחושתיים במורד הרגליים במידה ויש לחץ על העצבים כתוצאה מהחלקת החוליה.

מפרק האגן (sacroiliac joint) מפרק זה מחבר את עמד השדרה לעצמות האגן משני צידי עצם הזנב. מפרק זה אחראי לכ-15% מכאבי הגב התחתון. כאב זה מורגש בעיקר בישבן ולפעמים עלול להקרין לכיוון המפשעה והירך. כאב ממפרק זה נפוץ בקרב נשים בהריון ולאחר הלידה כתוצאה מהרפיית הרצועות התומכות במפרק זה על ידי הורמון המופרש בזמן ההריון, שתפקידו לאפשר את פתיחת תעלת הלידה.

ישנם מספר גורמים המגבירים את הסיכון לסבול מכאבי גב:

• עבודה הדורשת תנועות חוזרות, בעיקר התכופפות ו/או סיבוב הגב (לדוגמה: סבלים, קופאיות), או עבודה הדורשת הישארות ממושכת בתנוחה לא בריאה כגון עובדי משרד ונהגים (ישיבה ממושכת) ורופאי שיניים (ישיבה ורכינה לכיוון אחד כל הזמן)
  • הרמת משאות כבדים בתדירות גבוהה.
  • עישון.
  •  משקל עודף.
  • חוסר פעילות גופנית הבונה את השרירים המיצבים בגב.

ישנם מספר דרכי טיפול בכאבי גב:

• הטיפול התרופתי הכולל משככי כאבים ותרופות אנטי-דלקתיות, הטיפול התרופתי מגיע בצורת כדורים או זריקות. יש לצרוך את התרופות לפי המלצת הרופא המטפל, יש להימנע מצריכת תרופות נוספת שאינן על פי המלצה מחשש לתגובות בין-תרופתיות. כמו כן אין לצרוך את התרופות לתקופת זמן ארוכה עקב הסיכון לתופעות לוואי כגון גירוי לקיבה. חשוב להבין כי טיפול זה יעיל חלקית בשיכוך כאבים זמני ואינו מהווה פתרון לבעיות הגב!
  • טיפול כירורגי כולל טיפול חודרני מזערי כגון שאיבת דיסק וגלי רדיו או טיפולים ניתוחיים יותר אגרסיביים כגון למינקטומיה או קיבוע. ישנם מצבים מסוימים בהם הניתוח הכרחי, אך ברוב המקרים (כ-95% מהכאבים על רקע פריצת דיסק) ניתן לטפל בצורה שמרנית.
  • הטיפול הכירופרקטי לכאב הגב הוא טיפול שמרני ובטוח. הטיפול משתנה מאדם לאדם על פי סיבת הכאב, סגנון החיים, גיל ומצב בריאותי כללי. טיפול כירופרקטי נמצא יעיל ביותר לכאבי גב. על פי המלצות הקולג' האמריקני לרופאים והאגודה האמריקנית לכאב יש להפנות חולים הסובלים מכאב גב תחתון אקוטי לטיפול כירופרקטי, וחולים עם כאב גב כרוני לטיפול כירופרקטי עם שילוב של התעמלות לגב.

במרכז לכירופרקטיקה שיקומית במודיעין עובר כל מטופל בדיקה גופנית מקיפה הכוללת מבדקים אורטופדים, נוירולוגים וכירופרקטים ובמידה ויש צורך מופנה המטופל לבדיקות מעבדה (דם, EMG, הולכה עצבית) ודימות (רנטגן, CT, MRI). ד"ר מוריץ, כירופרקט מומחה מבית החולים אסף-הרופא, מתלווה באופן קבוע למרפאת עמוד שדרה בניהולו של פרופסור יגאל מירובסקי. העבודה המשותפת עם פרופסור יגאל מירובסקי וד"ר יורם אנקשטיין הביאה לד"ר מוריץ ניסיון רב באבחון ובטיפול בכאבי גב. במסגרת הטיפול, ד"ר מוריץ בונה עבור כל מטופל תוכנית טיפול פרטנית, הכוללת שיכוך כאבים, טיפול בגורם הבעיה עצמו ושיקום השרירים התומכים על מנת למנוע הישנות הבעיה. הטיפול אינו חודרני, הוא כולל מניפולציות ומוביליזציות לחוליות עמוד השדרה, הרפיית רקמות רכות, אלקטרותרפיה, חבישות נוירודינמיות, דיקור, תרגילי שיקום וחיזוק ויעוץ ארגונומי.