אוסטאוארטריטיס - שחיקת סחוס

שחיקת סחוס - אוסטאוארטריטיס - Osteoarthritis

מה זה אוסטאוארטריטיס?

אוסטאוארטריטיס היא מחלה ניוונית של המפרקים. המילה "אסטאו" משמעותה "עצם", המילה "ארטר" משמעותה "מפרק" ו-”יטיס" זו סיומת שמשמעותה "דלקת".

מפרק בנוי מקצות עצמות המכוסות בשכבת סחוס ומחוברות אחת לשניה בעזרת רצועות ומעטפת (קפסולת) המפרק. בתוך מעטפת (קפסולת) המפרק ישנו נוזל סינוביאלי העוזר "לשמן" את המפרק ואת הסחוס. בשלב הראשון באוסטאוארטריטיס הסחוס מתחיל להיסדק ולהתקלף כמו קשקשים. שחיקת סחוס זו חושפת את העצם התת-סחוסית (סבכונדראלית) וגורמת לחיכוך של עצם בעצם. חיכוך זה מוביל להמשך שחיקה מואצת של הסחוס ולשינויים בצורת העצמות והמפרק ולתהליך דלקתי במעטפת המפרק. התהליך הדלקתי והחיכוך עצמו גורמים ונוקשות וכאב בקרב הסובלים מהבעיה.

אוסטאוארטריטיס משפיע בעיקר על מפרקים גדולים נושאי משקל כגון: ברך וירך. אך מפרקים אחרים עלולים להיות מושפעים לדוגמה: אצבעות ,כתפיים ועמוד השדרה.

מה הם הגורמים לאוסטאוארטריטיס?

כמו במרבית המחלות, גם באוסטאוארטריטיס ישנם מספר גורמים:

1. תורשה – היסטוריה משפחתית של אוסטאוארטריטיס מגדילה את הסיכוי לסבול מבעיה זו בעתיד.

2. טראומה – שבר ישן, פציעות ספורט, תאונות דרכים, יציבה לקוייה הגורמת ללחצים מוגברים על המפרק, כולם מגבירים את הסיכוי לסבול מאוסטאוארטריטיס.

3. גיל מתקדם.

4. עודף משקל.

5. תזונה לקויה.

מה הסימנים לאוסטאואטריטיס?

• כאבים.
  • נוקשות, בייחוד לאחר מנוחה.

• נפיחות ועיוות במפרקים.

• חום במפרק.

• ירידה בטווחי התנועה של המפרק.

• קליקים ורעשים שונים מהמפרק.

מה ניתן לעשות?

חשוב להבין שכיום לא ניתן להחליף את הסחוס או להצמיח אותו מחדש. מחקרים חדשים בודקים את יעילות לקיחת דגימת סחוס וגידולה במעבדה והשתלתה חזרה בברך, טיפול זה הוא ניסיוני ומתאים רק לאנשים צעירים עם שחיקה נקודתית וקלה בברך. עיקר הטיפול באוסטאוארטריטיס מתמקד בהקלה בכאבים, בהגדלת טווחי התנועה ובעצירת התקדמות המחלה.

הכלל הראשון בטיפול באוסטאוארטריטיס הוא צמצום גורמי הסיכון:

• ירידה במשקל.

• פעילות גופנית סבירה.

• תזונה מאוזנת.

ישנו טיפול תרופתי כגון Art50 ומשחות כגון Zostrix שיכולות להביא להקלה בכאבים. לאחרונה פותחו גם כן נעלים מיוחדות העוזרות להפחית את העומסים על מפרקי הברך.

תוספי מזון שונים, כגון: גלוקוזמין וכונדריטין, נמצאו יעילים לשימור הסחוס המפרקי.

הטיפול הכירופרקטי באוסטאוארטריטיס הוא מגוון ותוקף את הבעיה מאספקטים שונים. במסגרת עבודתו הצמודה עם פרופ' נחום הלפרין וד"ר ירון בר-זיו במרפאות מפרקים במרכז הרפואי אסף-הרופא, צבר ד"ר יואב מוריץ ניסיון רב בטיפול בבעיות שחיקת סחוס - אוסטאוארטריטיס של מפרקי הברך – ברכיים ומפרקי הירך – ירכיים. הוא משלב בטיפול מוביליזציות ומניפולציות למפרקים, עבודה על שרירים ורצועות, אלקטרותרפיה ואלקטרותרפיה פולשנית, חבישות מיוחדות, תרגילי שיקום, יעוץ תזונתי ועוד.